En dag då jag vaknade i Sverige.

Jag väcks av systar som hoppar och pussar på mej. Väcks till en storstad där solen skiner och jag inte kan göra annat än att le. Frukost med Kalles Kaviar, pressokaffe och laktosfri youghurt. Ständigt nynnar jag på norges nationalsång, men jag är i Sverige nu och jag läser dagens Svenska Dagbladet på mitt modersmål.

Belgien är ett härligt och varmt land att bo i. Samhället är uppbyggt på att göra karriär som livsnjutare och man får oftast göra som man själv behagar. I Waterloo kryllar det av svenskar, svenskar som generellt sett har valt att flytta dit för karriären. Deras allmänna uppfattningen är att Sverige är ett stelt och tråkigt land förutom på fredagar då alla är karatefulla.

Igår flög jag till Bromma med ett plan fullproppat av belgiska och brittiska affärsmän som ivrigt och gärna pratade om svensk byråkrati, Skadinavisk standard och naturen som ännu finns kvar. Jag flyger från Belgien till Sverige för det ena behöver inte utesluta det andra och jag stormtrivs i att se likheter såväl som kontraster. Karatefulla tonåringar och stelhet på tunnelbanorna är för den delen bagateller när jag får andas frisk luft och träffa dem varmaste människorna jag vet. Ja, jag elsker dette land. Dessutom har folk pasellsnygg stil denna ljuvliga vårdag i Stockholm innestad.

Skrivet 13 maj-09.

Kommentarer
Postat av: Erika

Kontraster. Jag saknar dig!

2009-05-24 @ 09:32:36
Postat av: ellabella

Jag med!

2009-05-25 @ 19:37:07
Postat av: Ella

Jag med!

2009-05-25 @ 21:28:09
Postat av: Matilda

Och jag!

2009-05-26 @ 09:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0